Direktlänk till inlägg 1 februari 2015

Vab-vecka plus ett studiebesök

Av Caroline Hansson-Ljung - 1 februari 2015 22:21

Jaha, denna veckan har ju inte varit för rolig direkt! Började veckan med att Clint var förkyld vilket inte blev bättre så det var bara att stanna hemma med honom och hoppas på att han skulle krya på sig vilken han först inte gjorde, istället fick han hög feber och blev väldigt slö och medtagen, 40,3 i temp. Visst att jag ska ta hand om andras barn i ambulansen framöver men när ens eget barn blir väldigt febrigt, då är iaf inte jag speciellt kaxig längre. Fick ringa sjukvårdsupplysningen och få lite extra råd även om jag redan gjorde allt rätt men det var så skönt att faktiskt bara kunna lyfta på luren och slå 1177 och få prata med någon om problemet. Även om jag fick ringa två gånger eftersom det var så många som ringde just då. "Stiger tempen till 41 grader då måste du åka in med honom"...det var bland annat det jag fick höra. Gissa om jag tog tempen med jämna mellanrum på detta stackars barn?! Han var så slö att han orkade knappt titta på mig och sov det mesta av tiden bredvid mig i soffan medan jag försökte på i honom vatten med en medicinspruta. Sambon åkte hem tidigare från jobbet för att avlösa mig och medan jag gick iväg en liten runda hemifrån så passade Clint på att lägga av en rejäl kräkning tydligen, så när jag kom tillbaka igen efter 1 timme så började han äntligen piggna på sig lite och fick en liten dusch. Helt otroligt hur barn kan hålla sig i schack för att sedan dimpa rejält och sen piggna på sig igen. En annan hade ju legat helt utslagen med den febern!

På fredagen hade dagis stängt så sambon hade tagit ut semester och jag kunde äntligen träffa klassen igen och följa med på studiebesöket på SOS alarm här i Stockholm. Studiebesöket var väldigt intressant, dock fick vi inte gå ner i själva rummet där operatörerna sitter men jag nöjde mig med att kunna stå och titta rakt ner i rummmet eftersom det fanns förnster där vi satt och hade en lite föreläsning. Vi fick lyssna på gamla avidentifierade 112-samtal vilket var väldigt intressant och roligt och ibland undrar man varför vissa ringer 112 överhuvudtaget. Tyvärr var det strikt fotoförbud under studiebesöket så tyvärr inga foton gott folk :(

Efter studiebesöket var vi några stycken plus fröken Stefan som tog en liten promenad ner till AISAB city där vi fick träffa ambulansläkaren Karin Sedig. Hon har arbetat det mesta under sin tid i helikoptern i norge vad jag uppfattade det som men sicken kvinna!! Varför kan inte alla läkare vara som hon? Helt underbar människa! Hon visade en film och bilder om hennes tid i helikoptern. Så galet intressant. Man fick gå efter halva föreläsningen om man ville eftersom det var fredag, tyckte hon, men det var ingen som gick för att det var så intressant. Mycket cred till denna dam, jag hade kunnat lyssna en hel dag om hennes yrkesliv :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Hansson-Ljung - 21 april 2015 23:29

Här inne har jag dock inte hunnit vara på flera veckor...skam på den! Praktiken har än så länge varit jättebra:) Bra handledare och olika typer av patientfall:) Jag har fått köra alla tre prio både ut och in till sjukhus. En helt fantastisk känsla me...

Av Caroline Hansson-Ljung - 29 mars 2015 20:39

Nu har äntligen den sista praktiken kört igång! Nu är det bara att mata in information i skallen och köra "learning by doing". Jag har fått mitt sista praktik på ambulansen i Täby vilket jag är sååå nöjd med. Jättebra handledare och även brandmännen ...

Av Caroline Hansson-Ljung - 29 mars 2015 20:22

Det var minst sagt en riktigt tuff vecka på körutbildningen i Eskilstuna v12. Vi fick i början av veckan berätta inför alla hur duktiga vi tror att vi var som bilförare...herregud, jag har nog aldrig blivit så nerplockad på jorden som jag blev. jag k...

Av Caroline Hansson-Ljung - 16 mars 2015 22:48

Förra veckan var vi lite uppdelade i skolan, 4 på körutbildning i Eskilstuna, 5 inkl mig själv hade lokalkännedom med Stefan på tisdagen och 5 andra på onsdagen. Herregud, vi körde ca 20 mil i hela Stockholm! De dagar vi inte hade lokalkännedom fick...

Av Caroline Hansson-Ljung - 8 mars 2015 20:19

Då hade vi sportlov förra veckan eller rättare sagt hemuppgifter. Det var skönt att gå en enda dag i skolan för att sedan få möjlighet att bara få hänga med mina barn och de kunde få vara hemma. Clint fick dock gå på dagis de två dagar som jag och An...

Ovido - Quiz & Flashcards