Alla inlägg den 17 december 2014

Av Caroline Hansson-Ljung - 17 december 2014 19:17

Denna veckan ska vi lära oss bland annat RAKEL och medicinteknik. Igår (tisdags) hade vi "prata-i-radio-övningar" med walkietalkies i skolan. Grymt kul måste jag säga! Vi fick leka patienter i olika typer av olyckor, sjukvårdsledare och sektorledare. Herregud vad jag skrattade under dessa timmarna i skolan. Vissa av mina klasskamrater hör verkligen hemma på Dramaten för dom är så grymt roliga när de ska föreställa olika personer:) Till och med fröken Stefan fick sig ett antal skratt:)
Idag har vi varit på min förra praktikplats på AISAB City och haft den officiella utbildningen i RAKEL. RAKEL (akronym för RAdioKommunikation för Effektiv Ledning) är ett mobilsystem för säkerhetsorganisationerna och Räddningstjänsten i Sverige, främst polis, militärpolis, räddningstjänst, ambulansverksamhet, SOS-alarmering (RAPS) och kommunal/statlig krisberedskap.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ansvarar för driften av RAKEL, som togs i drift mellan 2006 och 2010. Så till nästa praktik får även jag prata i RAKEL. Utbildning var verkligen toppen och en rejäl bunta papper medtogs hem eller ja...den buntan lånade fröken Stefan tills imorgon för kopiering. Hoppas bara att han kommer ihåg papperna tills imorgon:) Imorgon torsdag bär det av till Huddinge brandstation igen för att gå igenom den medicintekniska utrustningen som vi använder i ambulansen! Ser verkligen fram emot detta innan det är dags för jullov eller ja...jullov och jullov, en arbetsuppgift fick vi givetvis så att vi inte ska "glömma" att vi fortfarande går i skolan:)

Ovido - Quiz & Flashcards