Alla inlägg den 29 oktober 2014

Av Caroline Hansson-Ljung - 29 oktober 2014 22:51

Efter några extra dagars ledighet eller ja ledighet och ledighet, även kallat hemstudier och det kan man verkligen säga att det blev. Två farmakologiuppgifter skulle in och sen försöka plugga in 38 läkemedel för att sen skriva en dugga om läkemedel igår när vi var tillbaka i skolan. Fick nog precis godkänt så det får bli att plugga mer på det! I övrigt så fick jag reda på mitt betyg i första kursen, akut och prehospitalt sjukvård av vuxna/barn och det blev ett VG, högsta betyget och jag är nöjd som bara den!
Idag blev till en heldag på Huddinge brandstation där vi fick köra bårövningar, släpa varandra ner från trappor när vi fick ligga på bara själva bårmadrassen och lite annat. Grymt kul måste jag verkligen säga! Känns bra att faktiskt få känna på hur det är att fixa med båren och andra hjälpmedel så att man inte står där som ett fån sen och har ingen koll på något. På måndag börjar den första två-veckors praktiken där vi ska få känna på och mest observera hur det är att jobba i ambulansen. Jag startar min praktik med två nätter och jag har ALDRIG jobbat natt men lite tips från coachen (klasskompisarna) angående mat och lite sovrutiner så ska det nog också lösa sig. Frågan är om jag överhuvudtaget kommer att kunna sova om det skulle bli så att man får sova en stund. Känner jag mig själv så lär jag vara vaken och helt speedad.

Den bästa vårdläraren jag har haft även kallad "fröken Stefan" av oss elever:)

Jag gillar att leka patient....;-)

Alla övningar fick alla testa på, både som patient och som ambulanssjukvårdare ;-)

Ovido - Quiz & Flashcards