Alla inlägg den 10 februari 2015

Av Caroline Hansson-Ljung - 10 februari 2015 00:16

Ja men då får jag nog mer ta och summera förra veckan som gick. Det har varit fullt upp med både skola och weekend-sem och sen skolan igen. Förra veckan startades med som sagt ett födelsedagsfirande, då min sambo fyllde 34 år. På tisdag hade vi vårt sista prov i skolan (hoppas vi) i allmänmedicin. Provet kändes bra så nu väntar man bara på att få reda på poängen och det ska vi få reda på nu denna vecka. Förra veckan körde vi även igång psykiatrikursen som jag personligen tycker ha varit mycket intressant. Det var många gånger som jag tänkte tillbaka både på praktiken och på mina gamla jobb och inser att jag har ändå hunnit med att träffa många olika människor som har haft problem med psykiskt ohälsa. Vi fick även gå en "hot och våld"-utb då en man från ambulans företaget AISAB kom och föreläste för oss. Med hot och våld så tror man ju direkt att det handlar om hur man försvarar sig med att skydda sig kroppsligt och att man ska utföra olika övningar och scenario men så var det alltså inte denna gång utan en lugn och stillsam föreläsning på tre timmar där alla satt på en stol och lyssnade på föreläsaren. Eftersom personen hade varit ordningsvakt sen tidigare innan han läste till ambulanssjukvårdare så gav han oss många bra tips. Jag skrev ju som bara den i mitt block:) Efter att denna skoldag var avslutad så kunde jag ÄNTLIGEN se fram emot en weekendresa med familjen till min födelseort Kalmar.

Jag och min näst äldsta syster med våra familjer hade bokat in oss på ett hotell mitt i Kalmar city och att käka hotellfrukost två dagar i rad, ja herregud, tur att man inte gör det varje dag för då hade man ju rullat fram hädanefter för hotellfrukost är ju så sjukt gott!!!
Min äldsta syster och mina två bröder som bor i Kalmar visste inte om att jag och min familj skulle komma så det blev verkligen en suprice suprice för dom och glada som bara den blev dom :) :) :)

Idag (måndag) var det dags att bruka fullt allvar. Idag åkte jag plus tre stycken till från klassen med fröken Stefan till KTC (Kliniskt tränings centra) på Södersjukhuset här i Stockholm. Där fick vi träna olika scenario med dockan SimMan som är en simulatordocka. Helt otroligt hur tekniken har utvecklats genom åren för SimMan kunde andas (i olika frekvenser), man kunde känna pulsar, höra hjärtljud, mäta blodtryck etc. Jag var helt imponerad av denna docka. Vi fick träna med 4 st sjuksköterskorstudenter från termin 5 av 6. Vi blev uppdelade i två olika grupper för att få en så blandad grupp som möjligt. Eftersom vi blev filmade under de olika scenarierna så kunde den andra gruppen analysa vad vi gjorde och sen gick vi igenom allt tillsammans och kommenterade och gav förslag till varandra. Dessa övningar gav verkligen jättemycket för en själv och SimMan is the man!!
Idag har jag även fått anställning på ambulansföretaget Samariten som bland annat har en station här hemma i Täby så den 23 maj rycker jag ut som färdig ambulanssjukvårdare :)

Ovido - Quiz & Flashcards