Alla inlägg den 11 november 2014

Av Caroline Hansson-Ljung - 11 november 2014 20:04

Idag fick jag två nya handledare som är mer i min ålder. Två män, väldigt roliga och drev mycket med varandra :)Väldigt kul måste jag säga! Fick många jättebra tips från dom och det blev även lite bårövning. Idag fick jag även vara med om mitt första barnfall i ambulansen. Alltid lite speciellt med det första fallet. Allergisk reaktion men allt gick bra MEN inte konstigt att små barn gråter!! Först mår barnet dåligt, en stor gul bil (för dom förmodligen mer som en buss) kommer farandes med blåljus, två (i mitt fall tre) grönklädda personer stiger ur bilen och ska ta hand om detta barn och barnet känner inte oss och blir mer eller mindre livrädd. Men resan in till sjukhuset gick bra med en lugnande hand klappandes på barnets huvud och en annan lugnande hand hållandes i handen, dessa händer var då mina medan min handledare kollade vitalparametrar. Barnet tystnade och resan till sjukhuset gick bra :)

Har dock fått höra om andra barnfall idag där det inte gick lika bra...usch mitt mamma-hjärta blöder men det är sånt här som ingår i jobbet som ambulanssjukvårdare eller inom vården överhuvudtaget. Vet ju själv hur det kändes när jag fick samtal från min sons dagis..."Du måste komma, han har slagit i läppen och han blöder i munnen. Du får nog åka in med honom". Den gången blev det en bilfärd direkt in till Danderyds barnakut med en stor spricka i läppen. Dock behövde han inte sy men läppen hade en stor "läppbit"som hängde ut i ungefär en vecka. Såg hemskt ut men läkte som tur var ändå väldigt snabbt. Så varje gång jag får ett samtal från dagis så får jag en rejäl klump i magen...vad är det denna gången då?!

Imorgon ska jag träffa stationschefen på AISAB City och ställa olika frågor om arbetsmiljö , som t.e.x om en arbetsolycka händer, hur det tas om hand pappermässigt och allt. Så imorgon kväll är det jag som lär sitta vid datorn och skriva ihop allt eftersom uppgiften ska vara inlämnad imorgon!!

Ovido - Quiz & Flashcards